Sporttáplálkozási tanácsadás

Sporttáplálkozási tanácsadás

A sport-táplálkozás az egyik legnagyobb, az utóbbi időben egyre jobban előtérbe kerülő szelete és lehetősége a teljesítményoptimalizálásnak, teljesítmény maximalizálásának úgy, hogy közben az egészség megőrzése sem szenvedjen csorbát.

Sport-táplálkozás két nagy része

 

A sporttáplálkozás esetében alapvetően két nagy csoportot különböztetünk meg:

  • a szabadidő sportolókat és
  • az élsportolókat.

 

Szabadidő sportolók esetében elegendő az egészséges táplálkozás irányelveit figyelembe venni, míg élsportolók esetében a táplálkozás célja a megfelelő teljesítmény elérése, regenerálódás biztosítása, immunrendszer támogatása.

 

Sport-táplálkozás építőkövei

 

Sporttáplálkozásnak részét képezi a  megfelelő energia, fehérje, zsír és szénhidrát bevitel, megfelelő mennyiségben, minőségben és meghatározott időközönként elfogyasztva, továbbá kiemelt szerepe a megfelelő folyadékbevitelnek, és szükséges leget élsportoló számára speciális étrend-kiegészítők fogyasztására is.

 

Így a sport-táplálkozás építőkövei:

  • igényhez igazított energia- és tápanyagbevitel
  • igényhez igazított táplálék összetétel
  • folyadékfogyasztás
  • étrend-kiegészítők használata

 

Sportágspecifikus sport-táplálkozás

 

Sporttáplálkozásban el kell különíteni az erő és az állóképességi sportágakat, hiszen egészen más a tápanyagszükséglete egy maraton futónak, illetve egy súlyemelőnek az eltérő sporttevékenység miatt, de az egyes sportágakon belül is minden esetben az egyénre szabott étrend összeállítás tudja eredményezni a legjobb teljesítmény elérését.

 

Edzésidőszakhoz igazított sport-táplálkozás

A sport-táplálkozás megtervezésénél, kivitelezésénél első szempont a sportoló edzésidőszakához történő igazítás. Más étrendet igényel az alapozási időszak, a verseny előtti felkészülés, a verseny és a pihenés ideje.

 

Terheléshez igazított sport-táplálkozás

 A nagyobb időintervallumok mellett fontos figyelni a napon belüli beosztásra is az étkezéseknek. Az edzés / verseny előtti, alatti és utáni táplálkozásra. Míg terhelés előtt a szénhidrát dús, könnyen emészthető, alacsony zsírtartalmú ételekre helyeződik a hangsúly, addig edzés alatt kiemelt figyelmet kell fordítani a folyadék – és szükség esetében az elektrolit és az energiapótlásra. Edzést követően a fókusz a folyadékpótlásra, szénhidrát raktárak feltöltésére irányul, optimális fehérje bevitellel párosulva a lehető leggyorsabb regenerálódást megcélozva.

Életkorhoz és nemhez igazított sport-táplálkozás

 

Az egyéni táplálkozás összeállításánál nem lehet és nem szabad figyelmen kívül hagyni a sportoló életkorát, életkorhoz hasonlított fejlettségét valamint a nemét ezért van szükség szakemberre, sport dietetikusra, hogy szakmai tapasztalatai alapján megtudja határozni a legoptimálisabb tápanyag bevitelt.

Természetesen egészen más feltételeknek kell megfelelni egy fejlődésben lévő fiatal szervezet étrendjének, és egy senior sportoló táplálkozásának, hiszen más az energia – és tápanyagszükségletük, eltérő a regenerálódási idejük.

Utánpótlás sportolók sport-táplálkozása

Utánpótlás korosztálynál nagyon fontos szempont, hogy a táplálkozásnak nem csak a sportolás során leadott teljesítményt, az edzések fejlesztő hatását kell fedeznie, de a test életkorból adódó fejlődését is szolgálnia kell. Így kiemelten fontos a tápanyagok megfelelő egyensúlya, a megfelelő fehérjebevitel, a megfelelő zöldség- és gyümölcsfogyasztás.

 

Az étkezési mintázat, szokások ebben a korosztályban alakulnak ki. Ilyenkor lehet a sportolót, gyermeket rászoktatni a napi ötszöri étkezésre, a megfelelő rostanyag bevitelre, a szükséges folyadékfogyasztásra – mely szokások egész felnőtt korát meghatározzák és befolyásolják, még akkor is, ha a sportolást esetleg már abbahagyta.

 

Az étrend-kiegészítők használatával ebben a korosztályban még óvatosan kell bánni. Elődleges feladat a megfelelő mintázat, szokások kialakítása – így mindent meg kell tenni, hogy a szükséges vitamin-, ásványi anyag, fehérje, stb. szükségletet a mindennapi étkezésből nyerje a gyermek.

 

Utánpótlás sportolók sport-táplálkozásának összeállításánál a sport-dietetikus kiemelt feladata a gyermek genetikájának figyelembevételével a számára előnyös és vélhetően sikeres sportághoz, családból hozott egyéni adottságokhoz való igazítás. Sokszor itt az egész család táplálkozási mintájához hozzá kell nyúlni, sikeres sportoló gyermek érdekében a szülők táplálkozási szokásait is módosítani kell.

 

Élsportolók sport-táplálkozása

A sport-táplálkozás legnagyobb része. Célja, hogy a megfelelő, egyénre szabott tápanyagbevitellel, folyadékfogyasztással maximalizáljuk a fizikai teljesítményt, támogassuk a felkészülést, segítsük a versenye időzített csúcsteljesítmény-leadást, a megfelelő regenerációt.

 

Élsportolóknál, versenyzőknél a sport-táplálkozás összeállítása nem merül ki az energia, szénhidrát, fehérje, zsír és folyadék bevitelének mennyiségi meghatározásánál, hanem segíti kialakítani a napközbeni, edzéshez és versenyhez igazított étkezési, anyagcsere és ürítési mintát, segíti biztosítani az optimális teljesítmény-regeneráció-egészség eléréséhez az egyéni testösszetételt, energiaraktárakat, fokozott anyagcsere miatt szükséges fokozott antioxidánsok, vitaminok, ásványi anyagok rendelkezésre állását.

 

Versenyzők sport-táplálkozásánál a táplálkozási tanácsadás nem egy egyszeri aktus, hanem egy folyamatos jelenlét, közös munka sportolóval, edzővel, orvossal. Az optimális táplálkozást az edzésívével együtt kell hónapról-hónapra, hétről-hétre, napról-napra felépíteni. A táplálkozást igazítani kell az edzésszakaszhoz, a versenyidőszakhoz, a regenerációhoz. Sőt külön feladat nemzetközi versenyeknél a táplálkozást az országok, éghajlatok közötti különbségekhez – csak hogy egy egyszerű dolgot említsünk: más a szervezet alapanyagcseréje, tápanyag felhasználása hideg égövben, kontinentális éghajlatnál és szubtrópusi vidéken –, akárcsak az időeltolódás miatti megváltozott napi ritmushoz.

 

Senoir sportolók sport-táplálkozása

Senoir sportolóknál a sport-táplálkozás alapvető szempontja az életkorral változó alap-tápanyagigény. 30 év fölött a szervezetben az anabolikus (építő) folyamatokkal szemben fokozatosan a katabolikus (bontó) folyamatok kerülnek túlsúlyba. A sport-táplálkozás összeállításánál ezt mindenképpen figyelembe kell venni, ezt részben ellensúlyozni lehet fokozott / megváltozott tápanyagbevitellel. Az építő/bontó egyensúly változása mellett fontos hangsúlyt kell fektetni az életkorral egyre gyakrabban megjelenő esetleges betegségeknek, azok speciális táplálkozás igényeinek ugyanúgy, mint a szervezet hormonális változások – elsősorban hölgyeket érinti – eredményezte megváltozó táplálék felhasználását.

 

Senoir sportolóknál – hasonlóan az élsportolókhoz – a rendszeres táplálkozási kapcsolat, utánállítás elengedhetetlen. A sport-dietetikusnak folyamatosan figyelemmel kell kísérnie a test összetételének élettani változását, a „kopó” csontok, ízületek fokozott tápanyagigényét, a hatékonyságukat vesztő anyagcsere folyamatokat, a fellépő-kialakuló betegségeket, azok gyógyszeres kezelését.

 

Nemek közötti különbségek

Sport-táplálkozásnál nem szabad megfeledkezni a nemek közötti különbségekről, a hormonrendszer működéséről. Itt nem csak arra kell figyelni, hogy más a szteroid összetétel a férfiak és a nők között, de nők esetében a táplálkozást a menstruációs ciklushoz, fogamzásgátláshoz is igazítani kell (itt a legjobban ismert a női szervezet, szövetek folyadék-tartalmának ciklusos ingadozása).

Férfiak és nők étrendjének összeállítása esetében számolni kell az eltérő energiafelhasználással, eltérő izomrost szerkezettel, különböző hormonokkal és öregedési folyamatokkal is.

 

Speciális étrenden lévők sport-táplálkozása

A sport-táplálkozásban külön terület az olyan sportolók táplálkozása, étrendi összeállítása, akik valamilyen táplálékot nem fogyaszthatnak – allergia, intolerancia, genetikai- illetve immunbetegség vagy bármi más miatt.

 

Ezen sportolóknál az étrendet úgy kell összeállítani, az energiát, tápanyagokat úgy kell bevinni, hogy az alapbetegség fellángolását elkerüljük. Pl. az általában fő szénhidrát-, így energiaforrás búza helyett a glutént nem tartalmazó gabonákkal, táplálékokkal helyettesíteni (mint pl.: köles, hajdina, amaránt, rizs stb.)

Sportorvosi központ kiemelt tudása a sport-táplálkozásban

A Prima Medica EgészségCsoporthoz tartozó Sportorvosi Központ az országban különleges módon biztosítani tudja a sportolók egyéni igényeinek maximálisan megfelelő sport-táplálkozási tanácsadást, szolgáltatást.

 

Dietetikusaink nem csak a sport-táplálkozásban jártasak, de otthonosan mozognak olyan egészséget, így a sport-táplálkozás egyénhez igazítását befolyásoló területeken, mint az életkor, a nem, a speciális étrendek.

 

Sport-táplálkozás szakorvosi háttérrel

Kiterjedt szakorvosi rendeléseink segítségével személyre szabott sport-táplálkozási étrendet tudunk biztosítani

  • gyermekeknek (Gyermekgyógyászati Központ)
  • hormonháztartási problémáknál (Budai Endokrinközpont)
  • ételallergia, ételintolerancia, lisztérzékenység esetében (Budai Allergiaközpont)
  • anyagcsere probléma esetében (Budai Endokrinközpont)
  • nőgyógyászati kérdéseknél (Nőgyógyászat Központ)

Sport-táplálkozás szakmai irányelvek alapján

A Sportorvosi Központban a sport-táplálkozás összeállításánál dietetikusaink nemzetközi és hazai szakmai ajánlásokat követnek:

  • American College of Sport Medicine
  • Magyar Sporttudományi Társaság
  • Magyar Sportorvosi Társaság
  • Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

 

Sport-táplálkozási szolgáltatások

A Sportorvosi Központban sport-táplálkozási szolgáltatásainkat nyújtjuk:

  • egyéni sportolóknak
  • egyesületeknek
  • szakosztályoknak
  • csapatoknak

 

Sport-táplálkozási szolgáltatásinak kiterjednek:

  • sport-táplálkozási szokások felmérésére
  • sport-táplálkozási tanácsadásra
  • sport-táplálkozási étrend tervezésére
  • egyéni sport-táplálkozási követésre
  • sport-táplálkozási oktatásra, csoportos beszélgetésre
  • edző-sportorvos-catering egyeztetésekre, közös munkára

 

Sport-táplálkozási szolgáltatásunk egyénre szabott:

  • utánpótlás sportolók,
  • élsportolók, versenyzők,
  • amatőr és hobbi sportolók
  • senior sportolók
  • speciális táplálkozási igényű sportolók

részére.

Sport dietetikai, sporttáplálkozási tanácsadás Budapesten a Sportorvosi központban!
 

Jelentkezzen be itt sportáplálkozási tanácsadásra.